Podczas przepływu cieczy w prostych odcinkach rurociągu ze względu na wewnętrzne siły lepkich płynów dochodzi do strat z powodu tarcia, na które mają wpływ średnica rury, lepkość, prędkość, rodzaj rury i są proporcjonalne do długości rury. Dodatkowe straty powstają przy deformacji pola prędkości z powodu zmian w profilu rury, zmiany kierunku itp., a straty te nazywane są lokalnymi. Całkowita strata równa się wówczas prostej sumie strat w wyniku tarcia i lokalnych strat.
Pierwotna konstrukcja zaworów kulowych z tworzyw sztucznych FV PLAST wykorzystuje z powodu optymalnych wymiarów kule ze średnicą otworu zamykającego minimalnie mniejszą od średnicy wewnętrznej rury. Nowa konstrukcja zaworów kulowych z tworzyw sztucznych charakteryzuje się wewnętrzą średnicą kuli odpowiadającą średnicy wewnętrzej rury.
Następujące wykresy graficzne prezentują analogiczne charakterystyki strat ciśnienia obu konstrukcji zaworów w porównaniu ze stratą v rurach bez armatury z zaworem przelotowym.